MENTAL TRIVSEL

Frygtkulturen

Den tid vi lever i lige nu, kaldes populært for frygtkulturen. Du vil i denne artikel blive klogere på, hvad frygtkulturen er og læse vores bud på, hvordan man kan løse det.

Hvad skyldes frygtkulturen?

Den tid vi lever i lige nu, kaldes populært for frygtkulturen.  Det skyldes primært at vi i mange år har levet med frygt som motivation.

Frygt for at blive syge, frygt for ikke at være gode nok, frygt for ikke at motionere eller spise rigtigt, frygt for at blive ladt alene osv.

Denne type frygt stammer fra en gammel del af os.  Nemlig rent evolutionært fra vores ur-hjerne.  Vores ur-hjerne er designet til at overleve – for enhver pris.  Den gang ur-hjernen blev udviklet i os mennesker, så vores verden meget anderledes ud end den gør i dag. Der var langt mellem måltiderne, langt mellem menneskene og mange farer lurede rundt om hjørnet på os.  I hjernen ligger der et gammelt system som er indstillet til at være på vagt og reagere før vi bevidstgør os det vi tænker.  ”Tryk på knappen – lys på trappen” som man siger.

Udfordringen ligger i at vi i dag faktisk stadig bærer rundt på denne ur-hjerne (der er kommet mange flere lag til), men grundlæggende er det ur-hjernen der styrer hvad vi gør ved de stimuli vi udsættes for.  Denne del af os tror ikke vi overlever, hvis ikke vi har relationer, mad og styrke nok.  Derfor udløses der bekymrings-, katastrofe- og kontroltanker afsted til dig – for så er der større sandsynlighed for at du bliver endnu mere frygtsom og deraf endnu mere opmærksom og i sidste ende har en endnu større chance for at overleve. Så inderst inde tolker den gamle del af vores nervesystem, at der er en risiko for, at vi ikke overlever, hvis vi ikke er afholdt, hvis vi ikke spiser op, hvis vi ikke er en succes i livet osv.

Disse mekanismer er det der i dag danner grundlag for den markedsføring og samfundsdiskurs der ligger for dagen.  Som samfund tror vi, at det er det der skal til for at motivere os. Og vi er selv blevet bærere af den – helt uden at være opmærksomme herpå. Tænk bare på alle reklamer og sundhedskampagner, der for de fleste tilfælde ender med at være skræmmekampagner og frygt boostere.  Frit oversat er budskabet noget i retning af, ”hvis ikke du spiser 100 kg. broccoli og løber en marathon dagligt, så er der risiko for at du udvikler en svær lidelse, du i sidste ende ikke overlever”.

“Lad os fremme sundheden frem for at booste frygten.”

━ Men vi er ikke længere i risiko for ikke at overleve – for i dag kan vi overleve. Helt uden fysiske venner, hjemme foran skærmen, med Nemlig.com foran døren og en elektronisk lønseddel.

Vi er ikke IMOD sundhedskampagner. Men i Mind Institute er vi FOR livet.  Og vi efterspørger en ændret diskurs, kultur og retorik – både i os selv og fra det vi præges af i mediebilledet. Lad os fremme sundheden frem for at booste frygten.

På det mere personlige plan ved vi, at det at arbejde som metakognitiv coach allerede i dag har hjulpet et hav af mennesker ud af den uro, bekymringer og angst.  Netop fordi du her træner den gamle hjerne til at slappe af og ikke give de bekymrende tanker så meget opmærksomhed.

Så træn dit fokus – forhold dig afkoblet til (de)motiverende reklamer – så er du på trivselskurs.

Relaterede indlæg