Lær at håndtere dine tanker

Hvilke overbevisninger har du om dine tanker? Og hvor lang tid skal du være med dem, før at du opnår det, du gerne vil? Og kan du altid opnå det, du ønsker ved at være med tankerne?

I metakognitiv terapi arbejder man med overbevisninger og strategier, frem for indholdet i tankerne – så dine tanker i sig selv er ligegyldige. Det er derimod dine overbevisninger om tankerne samt din håndtering af dem, der er afgørende for dig.


Hvis du ikke er overbevist, så prøv lige denne øvelse:

Øvelse

- Hvor meget er dit problem konkret, dvs. noget du kan agere på?


- Hvor forsøger du at handle på problemet vs. at tænke på problemet?


- Hvor lang tid har du tænkt på dit problem?


- Hvor lang tid mere skal du tænke for at finde en løsning eller reelt løse det?


- Og kan du med sikkerhed løse dit problem ved at tænke?

For at visualisere det, kan du tegne en stor bold med en mindre bold inden. I den midterste skriver du et konkret problem (fx chef, vægt, studie etc.) og i den udenom skriver du dine tanker om problemet.

Tanker

Konkret problem

Bagefter skal du skrive hvor lang tid du bruger på i praksis at løse det inderste problem med handling (den midterste bold) og i den yderste bold skriver du, hvor meget tid du bruger med tankerne fx pr. dag/uge.


Overvej nu, hvordan dit liv ville se ud, hvis du brugte ½ af tænketiden på at løse dit problem fremfor at være med tankerne om problemet.


Hvordan ville det så være at være dig? Hvor stort ville dit konkrete problem (fx chef, vægt, studie etc.) så være?


Hvordan hjælper din strategi dig med at håndtere dit konkrete problem?


Hvad er med andre ord sandheden om din overbevisning om dine tanker?